fbpx

Sposoby na opiekowanie się sobą w zmianie

Proces zmiany, także tej upragnionej, świadomej, wybranej, bywa trudny. Szczególnie trudno jest w punkcie, w którym to, co stare, już się rozpadło, a nowe jeszcze się nie wyklarowało. To specyficzny czas – dzieje się wtedy bardzo dużo. Twój układ nerwowy częściej i łatwiej staje się przeciążony, wydatkujesz więcej energii niż zwykle. Dlatego jest to czas, w którym potrzebujesz się sobą zaopiekować w sposób szczególny.

JEDZ DOBRZE

Dobrej jakości, ciepłe jedzenie uziemia. Sprowadza nas do ciała, odżywia, jest paliwem. Ma ogromny wpływ na nasze samopoczucie. Dlatego zadbaj o jakość, ilość i regularność posiłków. Zadbaj o ciało, bo to, co się dzieje, ma znacznie większy wpływ niż Ci się wydaje.

DAJ SOBIE PRZYJEMNOŚĆ

W procesie zmiany, także tej wyczekiwanej (!), hormony stresu szaleją. Ciało mocno to odczuwa. Dlatego ważne jest, by zrozumieć, co pomaga mi się ukoić. Stwórz sobie codzienny rytuał przyjemności. Poświęcaj codziennie minimum 15 minut na coś, co Ci przynosi przyjemność. Kieruj się odczuciami z ciała i cielesną (nie intelektualną!) przyjemnością. Szukaj tego, co sprawia, że się uśmiechasz i czujesz odprężenie. Upraszczaj. Chodzi o coś bardzo zwyczajnego. Może to kąpiel? Sesja automasażu? Chodzenie boso po trawie? Rytuał sprawi, że osadzisz się w tu i teraz. Przyniesie ulgę dla przeciążonego intensywnymi procesami układu nerwowego. Pamiętaj – w procesie zmiany potrzebujesz dużo częściej ładować baterie.

ODDYCHAJ

Oddech to najprostsze i najbardziej dostępne narzędzie do tego, by się ze sobą skontaktować. Zwróć uwagę na swój oddech. Daj sobie chwilę, by z nim po prostu pobyć. Obserwuj oddech. Pooddychaj głębiej przez chwilę. To pomoże Ci wyciszyć umysł i osadzić się w ciele. Bardzo tego teraz potrzebujesz.

INSPIRUJ SIĘ

Karm się inspirującymi historiami innych osób, które przeszły przez zmianę. Spotykaj się ludźmi, którzy Cię inspirują. Poszukaj grupy lub kręgu, w którym możesz ich spotkać. Oglądaj inspirujące filmy, słuchaj podcastów. Niech historie przemiany staną się Twoim pokarmem! To przyda się szczególnie w trudnych momentach. Rozbudzi nadzieję i siłę, by iść w zmianę dalej!

 

Małgorzata Michaluk

Autorka projektu „Kobieta w Zmianie”. Specjalizuję się w odczytywaniu subtelnych sygnałów, bywam głosem dla tego, co niewypowiedziane. 8 lat pracowałam z dziećmi z autyzmem i ich rodzinami, spotykając się z niezwykłą wrażliwością w nich i, dzięki temu, wrażliwością w sobie. Przez ten czas zaprzyjaźniłam się z jakością dziewczynki, tą najbardziej czującą, żywą i wrażliwą częścią w nas. Inicjuję Kręgi Kobiet. Robię warsztaty i spotkania wspierające w procesie zmiany.

Zobacz, co przygotowaliśmy dla Ciebie!

Najbliższe wydarzenia

Wybierz walutę
GBP Funt szterling