fbpx

Nawyki – fakty i mity

Wystarczy powtarzać jakąś czynność przez 21 dni, żeby stała się naszym nowym nawykiem.

FAŁSZ: jest to jeden z częściej powtarzanych mitów i trudno się dziwić, bo kto nie chciałby mieć gwarancji nowego, wymarzonego nawyku po 21 dniach. Badania wskazują raczej na czas od kilku tygodni do kilku miesięcy, a wszystko zależy między innymi od wielkości nawyku, osobistych uwarunkowań oraz od tego, jak dobrze przygotujemy się do wprowadzania nowego nawyku i jak dobrze rozumiemy mechanizmy tego procesu.

Nawyk to coś, co trzeba powtarzać codziennie.

FAŁSZ: oczywiście niektóre nawyki są z nami codziennie, a w trakcie ich budowania warto powtarzać je regularnie, żeby łatwiej zadomowiły się w naszym świecie. Istotą nawyku jest jednak jego automatyczność, a nie regularność. Chodzi raczej o to, że dany nawyk pojawia się zawsze w danej sytuacji, nawet jeśli nie występuje ona regularnie, np. nawyk jedzenia popcornu albo orzeszków podczas oglądania filmu, niezależnie od tego, czy filmy oglądam codziennie, czy tylko raz na kilka tygodni.

Raz zbudowany nawyk pozostaje z nami do końca życia.

PRAWDA: jeśli dany nawyk jest silny, to znaczy ma duży stopień automatyzacji, to nie potrzebujemy go podtrzymywać i pielęgnować, żeby został z nami już na zawsze. Oczywiście możemy zmieniać nasze nawyki, ale będzie to wymagało świadomej pracy. Jeśli jej nie wykonamy, to stary nawyk pozostanie z nami. Dobra wiadomość jest taka, że dobrze zbudowany nawyk wymaga pracy, motywacji i wytrwałości tylko na początku – potem to już samograj!

Najważniejsza w budowaniu nawyków jest silna wola/determinacja.

FAŁSZ: owszem, pewna doza silnej woli, wytrwałości, motywacji i determinacji zawsze się przyda, zwłaszcza na początku procesu. Zdecydowanie ważniejsza od nich wszystkich jest jednak wiedza na temat działania nawyków, mechanizmów nimi rządzących oraz sposobów pracy z nimi. Rozumiejąc istotę nawyków, możesz budować je bez większego wysiłku, w zgodzie z własnymi potrzebami i możliwościami.

Złych nawyków można się pozbyć.

FAŁSZ: po pierwsze, raczej nie mówi się o nawykach dobrych i złych, a o takich, którą są dla nas korzystne lub nie. Po drugie, każdy z nas ma sporo tych niechcianych i niekorzystnych, których chętnie by się pozbył. Jednak natura nie znosi próżni. Eliminując jakiś nawyk, tworzysz pustą przestrzeń, która będzie musiała zostać czymś wypełniona. Są tylko dwa wyjścia: albo wstawisz w to miejsce nowy nawyk (najlepiej korzystny dla ciebie), ale stary nawyk wróci i zadomowi się na dobre. Nie tyle zatem pozbywamy się niechcianych nawyków, co zastępujemy je nowymi, pożądanymi.

Korzystane i niekorzystne dla nas nawyki powstają dokładnie tak samo.

PRAWDA: mechanizm powstawania i funkcjonowania jest wspólny dla wszystkich nawyków, zarówno tych służących nam, jak i szkodliwych. Niezależnie od tego, czy mówimy o nawyku sięgania po papierosa lub ciastko w sytuacji stresowej, myślenia o sobie pozytywnie, czy wdzięczności, to powstają one w wyniku tego samego procesu, którego podstawą jest powtarzalność określonej reakcji na dany bodziec.

Nawyki sprawią, że moje życie będzie nudne i pozbawione spontaniczności.

FAŁSZ: twoje życie jest pełne nawyków, chociaż być może wielu z nich nie dostrzegasz. Dzięki nim i wynikającej z nich automatyzacji wielu zachowań nie musisz podejmować miliarda drobnych decyzji, jak na przykład który but włożyć pierwszy, w którą stronę mieszać herbatę, czy uśmiechnąć się do mijanego na ulicy sąsiada. Jeśli świadomie zbudujesz nawyki, które ci służą i które lubisz, to automatycznie wprowadzisz do swojego życia więcej radość, harmonii i satysfakcji. A w czasie, którego nie tracisz na podejmowanie decyzji, możesz swobodnie wykorzystać na dowolne, także te spontaniczne aktywności.

Nawykiem może być też to, w jaki sposób myślimy o sobie.

PRAWDA: nawyki to nie tylko zachowania, działania ruchowe, ale także nasze myśli czy emocje. Oprócz nawyków motorycznych (ruchowych) możemy mówić też o nawykach myślowych, poznawczych czy językowych, np. używanie słowa „fajny” na opisanie wszystkiego, co nam się podoba; mówienie do siebie w myślach „ty niezdaro, coś ty znów zrobiła” za każdym razem, kiedy popełnimy błąd; poczucie odrzucenia za każdym razem, kiedy ktoś nie śmieje się z naszego dowcipu.

 

 

Chcesz zbudować nawyki, dzięki którym odzyskasz wiarę we własne możliwości i zaczniesz żyć na swoich zasadach?

Zapraszam Cię na 6 dwugodzinnych spotkań warsztatowych, podczas których dowiesz się:

Tydzień 1: Czego tak naprawdę pragnę… i jak mogą mi w tym pomóc nawyki?

Tydzień 2: Zrozumieć nawyki.

Tydzień 3: Wielka moc małych kroków.

Tydzień 4: Otoczenie, które sprzyja nawykom.

Tydzień 5: Sprytne triki na nawyki.

Tydzień 6: Apteczka pierwszej samopomocy na czas kryzysu.

Dodatkowo otrzymujesz:

BONUS NR 1: Habit tracker, czyli narzędzie do śledzenia Twoich postępów i szybkiego doceniania swoich własnych codziennych sukcesów.

BONUS NR 2: Materiały po każdej lekcji, z którymi nawet po zakończeniu kursu możesz pracować nad kolejnymi nawykami.

BONUS NR 3: Spotkanie Follow Up z uczestnikami warsztatów, w którym po miesiącu będziesz mogła pochwalić się swoimi osiągnięciami

KURS ONLINE

Odkryj moc nawyków!

6  spotkań (2h),  w czwartki o godz. 20:00 (UK), 21:00 (PL), od 21 października 2021 do 25 listopada 2021.

Paulina Kierzek-Trzeciak

Jestem doktorem nauk humanistycznych oraz trenerką rozwoju osobistego, specjalizującą się w świadomym i kreatywnym życiu. Wspieram moich klientów w realizacji ich osobistych i zawodowych celów, a wszystko to w zgodzie z ich potrzebami, z lekkością i w atmosferze zabawy. Od ponad 10 lat prowadzę warsztaty rozwoju osobistego i treningi twórcze, w trakcie których spełniają się marzenia i dokonują niebywałe metamorfozy. Jak podkreślają moi klienci, dzięki pracy ze mną zyskują większą wiarę w swoje możliwości, rozwijają pasje i skutecznie wprowadzają zmiany w różnych obszarach życia. A do tego świetnie się bawią!

Zobacz, co przygotowaliśmy dla Ciebie!

Wybierz walutę
GBP Funt szterling